Thursday, March 5, 2020

BENDA PENTING YANG ANDA PERLU TAHU DALAM GERAN SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN MEMBELI HARTANAH

BENDA PENTING YANG ANDA PERLU TAHU DALAM GERAN SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN MEMBELI HARTANAH

Lihat tempoh pajakan
(jika hartanah tersebut leasehold) kerana ianya terkesan dari segi kelulusan pinjaman apabila tempoh pajakan yang bakinya dibawah 60tahun.

Sekatan Menteri Besar Atau Rizab Melayu.
Jika anda seorang pelabur, faktor sekatan ini akan memberi kesan apabila anda ingin menjual semula rumah tersebut kerana kemungkinan besar anda tidak boleh jual pada bangsa lain melainkan bangsa Melayu sahaja..pelabur akan lebih suka bila geran berstatus tiada sekatan kerana boleh jual kepada semua bangsa kerana pasaran jualan rumah lebih meluas tanpa bergantung kepada bangsa Melayu sahaja.

Lihat Nama siapa didalam Geran (terdapat pada helaian no2 dlm geran)
Pastikan nama orang yang berurusan tu adalah penjual atau ejen hartanah berdaftar yang betul dan bukanya scammer.Jika anda berurusan terus dengan penjual, pastikan anda minta penjual tunjukkan ic sebagai pengesahan dan pastikan ic dan nama di dalam geran adalah sama.

Jika ada banyak nama penjual di dalam geran tersebut, pastikan kesemuanya bersetuju untuk menjual hartanah tersebut. Akan menjadi masalah besar jika salah seorang diantara penjual tidak setuju.

Lihat samada penjual tersebut masih berhutang dengan bank ataupun pinjaman kerajaan
(Pada helaian no2 dalam geran)

Jika penjual masih berhutang, jangan malu untuk bertanya tentang tunggakan penjual tersebut untuk memastikan rumah yang anda ingin beli tiada dalam rekod rumah bakal dilelong jika penjual ada masalah kewangan.

Rekod Kaviet
(Pada helaian no2 dalam geran)
Ini dikira bahaya juga jika anda tidak mengetahui geran tersebut ada kaviet atau tidak. Kaviet secara ringkasnya apabila ada pihak lain yang membuat tuntutan terhadap harta tersebut seperti tuntutan harta sepencarian jika penjual bercerai suami isteri atau ada tuntutan dari 'Ah Long' dalam geran tersebut. Jika ada kaviet, semestinya bank tidak akan berikan pinjaman dan urusan akan menjadi rumit.

Rekod Bankruptcy
Haa.. ini pun penting juga kerana apabila penjual tersebut disenaraikan bankrup, segala pindah milik akan dibekukan dan diambil alih oleh Insolvency..bayangkan jika anda telah membayar deposit terus kepada penjual dan penjual tu telah bankrup..adakah ada boleh dapatkan semula deposit tersebut? Jawapanya boleh..tapi tipis..hehe.. pastikan anda membuat carian bankruptcy pada laman web insolvency ya..hanya masukkan no ic penjual dan bayar Rm10 sahaja kemudian anda boleh dapat tahu jawapan..lebih baik berwaspada terlebih dahulu sebelum serahkan deposit kepada penjual.

NOTA
Jika anda berurusan dengan Ejen Hartanah Berdaftar, prosesnya akan lebih mudah kerana ejen hartanah akan kaji selidik hartanah tersebut sebelum menjualnya.

Ingin Menjual rumah?
Ingin Membeli Rumah?
Perlukan Khidmat Nasihat?

Boleh hubungi saya :
Juman (REN 20427)
Tel : 011-14687904


Saya adalah Ejen Hartanah Perak yang Berdaftar atas nama syarikat Oriental Real Estate Sdn Bhd. Syarikat saya ditubuhkan sejak tahun 1988, Sila hubungi saya jika anda ingin menjual kediaman di sekitar Ipoh, Batu Gajah, Seri Iskandar, Bota, Tronoh, Sitiawan hingga Manjung Perak atau ingin mengetahui harga pasaran harta anda. Sila Hubungi  atau Whatsapp saya untuk rundingan percuma.

Boleh Juga Survay2 Rumah Di Laman Web Saya


#EjenHartanah #EjenHartanahPerak #EjenHartanahIpoh #Hartanah #perak #perakproperty #HartanahPerak #PropertyListing #PerundingHartanahIpoh



No comments:

Post a Comment